Marketing

 

 

Marketingstratégia

 

Piaci pozícionálás bemutatása

Piaci helyzet – Wellness és egészségturizmus a világon és Magyarországon

 

A motorizáció okozta elkényelmesedés, valamint a civilizációs ártalmak és kísérőjelenségeik, a hajszolt élet által okozott stressz miatt az emberek egy bizonyos szegmensét megérintette az egészségtudatos életmód szellemisége. Az egészségtudatos szemléletmód, az egészséges életmód felértékelődése és elterjedése következtében világszerte az egészségturizmus turizmuson belüli térhódítása, gyors növekedése figyelhető meg. A demográfiai változások és az ezzel járó öregedő társadalom hatásaként az egészség és wellness turizmusa a jövő turizmus piacának kiemelkedő ágazatává válik.

 

Egyre több turista akar a nyaralása alatt az egészségért tenni. A jövőben az egyének által generált egészségmegőrzés egyre fontosabb lesz.  A wellness turizmus a szálláshelyek számára óriási bevétel lehetőséget biztosít. Az egészség és wellness turizmus a turizmus ágazat egyik legdinamikusabban fejlődő területe és az egyik legfontosabb utazási motiváció.

 

Több szolgáltatás egy helyen való igénybevételének lehetősége előnyt jelent, mivel a fogyasztói kereslethez való alkalmazkodás követelménye egyre inkább az "all inclusive" szolgáltatások felé orientálódik. A wellness kezeléseket illetően a legújabb nemzetközi trend a régi, tradicionális módszerek fantáziadús módon, a modern technológia vívmányainak felhasználásával történő alkalmazása. Egyre népszerűbbek azok a kezelések, amelyek különböző – például történelmi, spirituális, ökológiai – tényezőket kombinálnak. A turisták

egyre nagyobb mértékben igényelnek magas minőséget az általuk igénybe vett komplex termék minden összetevőjét illetően. A minőségi elvárások megjelennek mind a szállás, mind a vendéglátás terén, valamint a természeti és épített környezetre, a helyszín gyors, kultúrált elérhetőségére és specifikusan a wellness turisztikai szolgáltatásokra vonatkoztatva egyaránt.

 

Az egészségturizmuson belül a wellnessnek köszönhetően megjelent egy új vendégkör, mely jellemzően fiatalokból és középkorúakból áll, mert ezen vendégek körében a klasszikus gyógyturizmus kevésbé népszerű, mint az idősebb korosztály esetében. Mindezek alapján prognosztizálható, hogy a wellness szolgáltatások iránti kereslet hosszú távon növekedni fog.

 

A minél szélesebb termékkínálat kialakításának céljából a Hotel Szent István több turisztikai attrakciót kíván összekapcsolni kiegészítő termékként a wellness profilhoz. Ilyen a trendekhez illeszkedő, új, komplex terméktípus lehet a konferencia-, a hivatás-, az incentive, továbbá a bor-, a kulturális és ökoturizmus kombinációja.

           

Az átlagos tartózkodási idő a gyógy -és wellness szolgáltatással rendelkező szállodákban magasabb, mint a kereskedelmi szálláshelyek más típusánál. A wellness szállodák átlagos szobakapacitás-kihasználtsága (62,9%) jelentősen meghaladja a szállodák átlagos kihasználtságát (47,5 %). (Forrás: KSH)

 

Élénkülő tendenciát mutat a belföldi turisztikai kereslet, így elképzelhető, hogy a jelenlegi középkorosztály – amely most előszeretettel veszi igénybe a wellness által felkínált szolgáltatásokat – a jövőben, azaz 60-on túl is megtartja ezt a jó szokását. Napjainkban már elmondható, hogy a fiatal, már dolgozó korosztály értékítéletében előkelő helyen szerepelnek a hazai wellness szállodák és a kapcsolódó infrastruktúra, így a kereslet hosszútávon biztosított a hasonló jellegű szolgáltatások iránt.

 

Az egészségturisztikai kereslet bővülését segíti elő, hogy a wellness iránti igény egyre inkább az átlagember számára is létszükségletté válik.

 

A Hotel Szent István szálloda wellness rész fejlesztésével a turisztikai termékfejlesztési kategória a következő szolgáltatásokkal bővülnek:

- különböző gyógyászati medencék

- masszázs helyiség

- tangentor, iszapfürdő

- élménymedence

- sóbarlang

- 200 főt befogadó konferenciaterem

 

Marketing célok

 

A Hotel Szent István wellness részének bővítése után a következő marketing célok elérését fogalmaztuk meg:

 

- A Hotel Szent István elő-, utószezoni teljesítményének, a szobakihasználtság és szálláshely bevételek növelése, piaci részesedés növelése.

 

- A bevételek a jelenlegi mutatókhoz képest, egri viszonylatban első évben minimum 10 %-kal, második évben 10 %-kal, harmadik évben 5 %-kal emelkedjenek.

 

- A szálláshely ismertségének növelése, az egri turisztikai desztináció jó hírnevének építéséhez való hozzájárulás.

 

 A szálláshely-szolgáltatás bővítésén keresztül, egy magasabb minőségi kategóriába lépés révén a város és a Hotel Szent István ’brand’ építésének erősítése.

 

Pozicionálás

Kuriózumként kiválóan pozícionálható az Egerben szállást keresők körében egy „egri keresztmetszet” (vagy mini Eger) a Hotel Szent Istvánban. Ez röviden azt takarja, hogy a szálloda szolgáltatásaiban és jellegében igen hasonló képet mutat Egerhez, amelyet az alábbi táblázat személtet:

 

Eger

Hotel Szent István

Természetföldrajzi adottság, dombokon fekszik

 

A város központjához közeli domboldalban található

 

Műemlékek, templomok

Zegzugos utcák

 

Építészetileg Eger hangulatát tükröző szálloda

Kápolna

Több kisebb a domboldalra épült épület

 

Kazamaták

 

Földalatti összeköttetés a létesítmények között

 

Gyógyvíz bázis, Strand, Török Fürdő

 

Wellness központ 

 

Konferenciák a Főiskolán, a Várban

 

200 fős konferencia terem 

 

 

 

Célcsoportok:

 

Belföld

- Fiatal egyedülállók (szinglik)

- Aktív és szórakozást kedvelő fiatalok

- Egészség és szépségtudatos fiatalok

- Fiatalos, vagy középkorú gyermekes családok

- Egészség és szépségtudatos középkorúak

- Fiatalos, egészségtudatos idősek magas költési hajlandósággal

 

Külföld 

- Szlovákiából érkező fiatalok

- Szlovák fiatalos, vagy középkorú gyermekes családok

- Lengyelországból érkező gyermekes családok

- Lengyel középkorú párok

- Dél-Kelet németországi ’fiatalos’ egészségtudatos szépkorú párok

 

A célcsoportok meghatározása szállodánk munkatársai által 500 fő megkérdezésével elvégzett primer kutatási eredmények alapján lett meghatározva. A kutatási eredmény összesítéséből kitűnik, hogy a wellness részleg méretének növelése a válaszadók 85 %-ánál egyértelmű javaslatként fogalmazódik meg. Szekunder forrásokból gyűjtött információk alátámasztják a fent már hivatkozott piaci folyamatok irányát, mely szerint egyértelműen a wellness szolgáltatások iránti növekedés prognosztizálható a következő 10 évben.

Források:Országos egészségturizmus fejlesztési stratégia / Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Turisztikai Szakállamtitkárság, www.pannonthermal.hu, www.wellness.itthon.hu/szakmai-oldalak

 

 

Célcsoport

Egyedi értékesítési ajánlat (USP)

fiatalok, egyedülállók, aktív szórakozást kedvelők

„Kultúra, kirándulás, úszás, masszázs” csomag ajánlat

egészségtudatos vendégek

„Szépüljön és épüljön” csomag ajánlat

középkorúak

„Speciális” levezetés csomag ajánlat

magasabb jövedelműek, magasabban kvalifikáltak

„Incentív” csomag ajánlat

 

 

5.2. Marketingkommunikációs és értékesítési stratégia (max. 3 oldal)

 

Termékfejlesztés, csomagajánlatok összeállítása

A fent ismertetett turisztikai trendeknek megfelelőn a következő „all inclusive” turisztikai szolgáltatás csomagok kialakítását javasoljuk tematikus, illetve szezonális bontásban.

Például:

1. Kultúra és wellness csomag összeállítása (4 nap, 3 éjszaka)

(csomag tartalma: városnézés idegenvezetővel, belépőjegy az Egri Vár múzeumaiba,

belépőjegy a Kepes Központba, délutánonként wellness program, egy este borkóstolós

vacsora, színház vagy bábszínházjegy)

 

2. ’Szépüljön és épüljön’ a Hotel Szent Istvánban

 Aktív hétvége a HSZI –ban (3 nap, 2 éjszaka)

(csomag tartalma: sport lehetőség, tenisz, gimnasztika, vagy túra helyi idegenvezetővel a közeli Eged-hegyre, ezoterikus masszázs, biovacsora)

 

            3. Elő és utószezoni (január, február, március valamint november, december 22-ig) speciális wellness csomagajánlatok összeállítása

 

            4. Incentív, konferencia és wellness turizmus csomagajánlat

 

 

Az internet térhódítása miatt egyre kevesebb szó esik a marketingmunkában az offline eszközökről. Néhány alapvető marketingeszköz elkészítése, megvalósítása azonban elkerülhetetlen. Ilyen eszköz a szórólap, amelynek méreteit és volumenét az alábbiak szerint határozzuk meg: A/5- ös méretű, négyszínű, 150 gr matt műnyomó papíron, 20.000 db. A szórólapokkal aktualizált címlista alapján a fő tour-operátorokat személyesen felkeressük Budapesten és más nagyvárosokban, hogy az interaktív borarchívum és bortrezor egyedi speciális ajánlatainkat szóban prezentálhassuk. Terjesztésre kerül továbbá az interaktív borarchívumban, a bortrezorban, de a kapcsolódó szálláshelyeken is.

 

Kiadványok, szórólap elkészítése

Wellness és konferencia valamint tematikus csomagajánlatokat tartalmazó szállásismertető leporello elkészítése a következő nyelvi mutációkban

Magyar 5000 db

Angol    1000 db

Szlovák  1000 db

Lengyel  1000 db

 

Kapcsolatépítés szakmai szervezetekkel, az értékesítés LEHETSÉGES csatornái:

Az alábbiakban felsorolt szakmai szervezetekkel közvetlen személyes kapcsolat felvétele javasolt, valamint az elkészült szórólap és honlap segítségével a Hotel Szent István ajánlatának bemutatása.

El kell érni, hogy ezen szakmai szervezetek által szervezett programok, study tourok, programajánlók, sajtótájékoztatók, prezentációk része legyen a HSZI látogatása. 

 

Szakmai szervezetek például:

- MT Zrt. Észak-Magyarországi Regionális Marketing Igazgatóság

- Egri TDM

- Eger és térsége TDM

- Regionális TDM-ek (most alakul)

- Országos Tourinform irodai hálózat

- Helyi beutazást szervező utazási irodák, Agria Travel, IBUSZ, Villatours, Egertourist, Central  Travel, Egertravel

 

Turisztikai vásárok

Spa Wellness 2012 - 2013 november Budapest 

Utazás 2013 turisztikai kiállítás

 

Road Show

MT Zrt. Észak- Magyarországi Marketing Igazgatóság által szervezett szlovák nagyvárosokban Kassa, Pozsony, Krakkó.

Nemzeti Vágta 2012

 

PR, rendezvények

’Wellness -Szeánsz hétvégék a Hotel Szent Istvánban’ meghirdetése 

 Hosszú hétvégés program egészségturisztikai szakmai konferenciával

 

Turisztikai szaksajtóban PR cikkek megjelentetése

Turizmus Online PR cikk a szállodáról

Turizmus Bulletin PR cikk a szállodáról

www.nordtour.hu  PR cikk a szállodáról

 

Egri keresztmetszet „Mini Eger” cikk Egerről a városi TDM-el közösen a legolvasottabb női magazinokban, mivel az utazási célpont kiválasztásánál 85 %-ban a nők döntéshozók. 

 

Nők Lapja online változat: nlcafe.hu 

Story  online változat: story.hu

Velvet  online változat: velvet.hu

Kiskegyed online változat: kiskegyed.hu

Otthon (piacvezető lakberendezési magazinban) online változat: www.otthon.com

 

Esetleg ezoterikus magazinok valamelyikében:

elixir.hu

wellnesfarm.hu

ideal.hu 

 

Reklám

30 s időtartamú imázsfilm készítése a szállodáról, benne egy ’ismert ember’ vagy hírnévvel rendelkező volt vagy leendő szállóvendég nyilatkozik a szálloda egyedi jellegéről.

Megjelenés különböző turisztikai nyomtatott kiadványokban és online médiumokban PR cikk és keretes hirdetés.

MT Zrt. Funzine magazin (többnyelvű)

Egri Est kiadványok (Debrecen, Szolnok, Szeged, Kaposvár, Győr, Budapest)

Az Észak-Magyarországi régió fő küldő térségeinek média felületein történő online megjelenés

Nyíregyháza, Debrecen, Szeged, Szolnok, Gyula, Kecskemét

 

 

Online marketing eszközök

 

 

A Hotel Szent István honlap bővítése Wellness és konferenciaturizmus csomagajánlatok menüvel. Bannerek, etarget-kampány a szálláskereső lapokon. (Pl.: www.szallas.hu/wellness)

Google AdWords kampány több hirdetési szöveggel, az eredmények folyamatos elemzése Google Analytics fiókkal, kevésbé teljesítő kampányok átdolgozása.

 

A marketing aktivitások jelentős hányada egyre inkább az internet világában zajlik. Statisztikai adatok bizonyítják, hogy az utazási cél/hely meghatározáshoz az információgyűjtés, az egyes ajánlatok összevetése, majd megrendelés a világhálón zajlik (80%).

A honlap kialakításánál megtörténik a webergonómia szempontrendszerének érvényesítése, a weboldal felhasználóbarát, profin kialakított, tartalmilag kifogástalan webszöveg létrehozása. Keresőoptimalizálás során kulcsszó választó eszközök igénybevételével és a keresési trendek kivizsgálása-feltérképezése, kulcsszó meghatározás, ezek alapján webszövegírás, illetve a weboldalak egyenként történő optimalizálása. A megtalált kulcsszavakra AdWords kampány épül fel, mivel statisztikai adatok szerint a borturizmus iránt érdeklődők döntő többsége a Google keresőmotorját használja, ezért a jelenleg legjobb ár/érték-arányú hirdetési forma, az AdWords kampány. Az AdWords kampányt területileg szegmentálni kell a fő küldő térségek területére, például: alföldi nagyvárosok (Debrecen, Szeged, Szolnok, Nyíregyháza) és Budapest. A saját weboldalon landing page –aloldal kialakítása is szükséges, ahová a Google AdWords-re klikkelő látogatók érkeznek. Be lesz állítva a Google Analitics szolgáltatás a honlapra, mert így nyomon követhető a konkrét érdeklődők száma, honnan jönnek a találatok, megkeresések – ezáltal mérhető, kiértékelhető minden kampány. A csomagajánlatok és rendezvények külön menüben lesznek felsorolva.

 

Web2 alkalmazások – Közösségi marketing

- Wellness-egészség turisztikai blogírás – túl azon, hogy ezt a keresők i s szeretik, a marketing tevékenységben ez fontos és sikeres elem lehet. Sok munka van ugyan vele, de hosszú távon nagyon kifizetődő. A feliratkozók RSS csatornán történő elérése folyamatos kommunikációra ad lehetőséget. 

- Egészséges életmód, wellness eseményekkel foglalkozó szakértői cikkek, bejegyzések megjelentetése újságokban, pl. Velvet, Femina, vagy a HEOL nyomtatott és online változatában havi rendszerességgel.

- Facebook és Google+ oldalak folyamatos karbantartása, játékok, érdekes információk megosztása anélkül, hogy a kommunikáció redundánssá válna.

 

A HSZI weboldalának heti 2-3 alkalommal történő gondozása, érdekes izgalmas hírekkel, információkkal, játékokkal.

 

A külön megjelenés költséges, ezért szakmai szervezetekkel közösen kívánunk megjelenni kiállításokon, vásárokon

-      Utazás 2012 kiállítás

-      Szegedi Utazás kiállítás

-      Menjünk világgá’ Miskolci Utazási kiállítás

-      Utazás kiállítás Debrecenben

Vissza a kezdőlapra